Den lägre försäljningen beror på ett antal faktorer, däribland komponentbrist och fortsatta störningar i leveranskedjan. Bolaget möter också tuffa jämförelsetal efter en organisk tillväxt på 83 procent i tredje kvartalet 2020. Därtill blev försäljningen också negativt påverkad av att produktionen i Kina stoppades vid några tillfällen på grund av elbrist, uppger vd Hannes Wallin.
Justerat ebitda-resultat uppgick till -2,7 miljoner kronor (41,1).
Rörelseresultatet blev -6,1 miljoner kronor (38,6).
Resultatet före skatt var -7,0 miljoner kronor (36,5).
Resultatet efter skatt blev -5,5 miljoner kronor (28,4), och per aktie -0,2 kronor (0,9).
Mot bakgrund av den svaga utvecklingen i tredje kvartalet bedömer bolaget att nettoomsättningen för helåret minskar med cirka 20 procent organiskt. Det är i den lägre delen av spannet om en minskning med 15-20 procent som bolaget tidigare guidat för.
Nästa år väntas läget ljusna något. Tillgången till grafikkort väntas förbättras gradvis och priserna sjunka från nuvarande situation där de är två till tre gånger högre än normalt.
Bolaget upprepar sin syn på marknaden och finansiella mål på medellång sikt. Det innebär att man fortfarande räknar med en nettoomsättningstillväxt på minst 10 procent och en justerad EBITDA-marginal på 20 procent.
Fractal Gaming, Mkr | Q3-2021 | Q3-2020 | Förändring |
Nettoomsättning | 85,1 | 182,8 | -53,4% |
EBITDA, justerat | -2,7 | 41,1 | |
EBITDA-marginal, justerad | 22,5% | ||
Rörelseresultat | -6,1 | 38,6 | |
Rörelsemarginal | 21,1% | ||
Resultat före skatt | -7,0 | 36,5 | |
Nettoresultat | -5,5 | 28,4 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,2 | 0,9 |