"Under tredje kvartalet fortsatte G5:s finansiella resultat att generera betydande kassaflöde från vår stabila portfölj av spel samtidigt som vi förberedde den globala lanseringen av ett nytt spel före årets slut. Finansiellt levererade vi ytterligare ett starkt kvartal under vilket G5 Store fortsatte att växa, vilket i sin tur bidrog till att öka vår bruttomarginal", inleder vd Vlad Suglobov.
Omsättningen sjönk 9,3 procent till 326,6 miljoner kronor (359,9). Mätt i dollar minskade omsättningen 10 procent. Intäkterna från G5 Store stod samtidigt för över 12 procent av de totala intäkterna, räknat i dollar, en ökning från 4,9 procent för ett år sedan.
Bruttomarginalen ökade till 68,1 (67,6) procent då en större andel av intäkterna kommer från bolagets plattform för försäljning direkt till konsument.
Rörelseresultatet blev 22,3 miljoner kronor (-22,8), med en rörelsemarginal på 6,8 procent. Resultatet påverkades negativt av nedskrivningar av förskott uppgående till 10,7 miljoner kronor, justerat för det var rörelsemarginalen 10,1 procent.
Resultatet efter skatt blev 30,8 miljoner kronor (-26,1).
Resultat per aktie hamnade på 3,38 kronor (-3,11).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 55,9 miljoner kronor (23,0).
Det genomsnittliga antalet månatligt respektive dagligt aktiva användare sjönk med 27 respektive 17 procent till 4,9 och 1,5 miljoner. Monthly Average Gross Revenue Per Paying User, MAGRPPU, uppgick till 63,2 dollar, en ökning med 3 procent från förra året.
Kostnaden för användarförvärv uppgick till 62,9 miljoner kronor (80), vilket är 19 procent av omsättningen (22). G5 har i år flaggat för kostnader för användarförvärv i normalintervallet 17-22 procent.
"Vi fortsätter att arbeta med nya spelidéer och titlar i stadier både före och efter mjuklansering. I vår pipeline finns nu 37 spelidéer som utvärderas och testas varav 8 under utveckling inför mjukstart och förbättringar. Som vi sagt tidigare, förväntar vi oss att mjuklansera 5 till 6 spel varje år och lansera 1 till 2 spel globalt. Hittills i år har vi mjuklanserat 5 spel och vi planerar att genomföra en global lansering av ett nytt spel innan årets slut. Eventuell ekonomisk nytta
från den globala lanseringen kommer dock sannolikt inte att påverka vårt resultat förrän tidigast nästa år", kommenterar G5-chefen.
Han uppger vidare att bolaget förväntar sig en fortsatt stabil utveckling under fjärde kvartalet, med möjlighet till en säsongsmässigt positiv utveckling under den historiskt sett starkare vintersäsongen.
G5 Entertainment, Mkr | Q3-2023 | Q3-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 326,6 | 359,9 | -9,3% |
Rörelseresultat | 22,3 | -22,8 | |
Rörelsemarginal | 6,8% | ||
Nettoresultat | 30,8 | -26,1 | |
Resultat per aktie, kronor | 3,38 | -3,11 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 55,9 | 23,0 | 143,0% |