Omsättningen steg 76,9 procent till 1 357 miljoner kronor (767). Den organiska tillväxten uppgick till -9 procent och bolaget pekar på avtagande positiva pandemieffekter.
Ebitda-resultat blev 239 miljoner kronor (148), med en ebitda-marginal på 17,6 procent (19,3).
Justerat ebitda-resultat uppgick till 342 miljoner kronor (182), med en justerad ebitda-marginal på 25,2 procent (23,7).
Rörelseresultatet blev 85 miljoner kronor (66), med en rörelsemarginal på 6,3 procent (8,6).
Resultatet efter skatt blev -315 miljoner kronor (-124).
I resultatet ingår avvecklad verksamhet med -204 miljoner kronor (-109).
Resultat per aktie hamnade på -2,62 kronor (-1,43).
"Vårt fokus när vi går in i årets andra kvartal är att skala upp koncernens lanseringar av nya spel och öka våra pågående investeringar i att attrahera nya spelare. Vi förväntar oss även att MTG:s organiska tillväxt kommer att gynnas av en växande spelarbas under det andra halvåret, tack vare de titlar som InnoGames har lanserat under kvartalet och de pågående investeringarna som Ninja Kiwi gör i att skala upp sitt nya spel Bloons TD Battles 2", kommenterar vd Maria Redin.
MTG-chefen uppger även att bolaget löpande utforskar ytterligare förvärvsmöjligheter, med målet att vara en drivkraft i den pågående konsolideringen av gaming-branschen.
MTG, Mkr | Q1-2022 | Q1-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 1 357 | 767 | 76,9% |
EBITDA | 239 | 148 | 61,5% |
EBITDA-marginal | 17,6% | 19,3% | |
EBITDA, justerat | 342 | 182 | 87,9% |
EBITDA-marginal, justerad | 25,2% | 23,7% | |
Rörelseresultat | 85 | 66 | 28,8% |
Rörelsemarginal | 6,3% | 8,6% | |
Nettoresultat | -315 | -124 | |
Resultat per aktie, kronor | -2,62 | -1,43 |