Ebitda-resultatet blev 5,7 miljoner euro (13,4), med en ebitda-marginal på 7,4 procent (17,0).
Justerat ebitda-resultat uppgick till 9,6 miljoner euro (16,5), väntat 9,87, med en justerad ebitda-marginal på 12,5 procent (20,9).
Rörelseresultatet blev 2,0 miljoner euro (8,1). Rörelsemarginalen var 2,6 procent (10,3).
Justerat rörelseresultat uppgick till 5,9 miljoner euro (13,1), väntat var 6,56, med en justerad rörelsemarginal på 7,7 procent (16,6).
Resultat per aktie hamnade på 0,0 euro (0,08).
I utdelning föreslås 0,13 euro per aktie (0,12). Väntat var 0,13.
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 12,0 miljoner euro (17,1).
Kundförvärvskostnader ökade till 23,3 miljoner euro (20,6).
Under 2022 minskade marknaden för mobilspel för första gången någonsin jämfört med föregående år. Rovios strategi, med fokus på allmänt tilltalande casual games och sitt starka varumärke Angry Birds, gjorde att man kunde överprestera jämfört med marknaden. Angry Birds 2, Angry Birds Dream Blast och Angry Birds Friends hade alla rekordhöga intäkter under året.
Under 2023 förväntar sig Rovio att bolagets jämförbara intäkter och justerade rörelsevinst kommer att ligga på samma nivå som för 2022.
Rovio, MEUR | Q4-2022 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q4-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 76,9 | 78,5 | -2,0% | 78,9 | -2,5% |
EBITDA | 5,7 | 13,4 | -57,5% | ||
EBITDA-marginal | 7,4% | 17,0% | |||
EBITDA, justerat | 9,6 | 9,87 | -2,7% | 16,5 | -41,8% |
EBITDA-marginal, justerad | 12,5% | 12,6% | 20,9% | ||
Rörelseresultat | 2,0 | 8,1 | -75,3% | ||
Rörelsemarginal | 2,6% | 10,3% | |||
Rörelseresultat, justerat | 5,9 | 6,56 | -10,1% | 13,1 | -55,0% |
Rörelsemarginal, justerad | 7,7% | 8,4% | 16,6% | ||
Resultat per aktie, EUR | 0,0 | 0,08 | |||
Kassaflöde från löpande verksamhet | 12,0 | 17,1 | -29,8% | ||
Utdelning per aktie, EUR | 0,13 | 0,13 | 0,0% | 0,12 | 8,3% |