Bildkälla: Stockfoto

Starbreeze ökar omsättningen med 8 procent

Spelutvecklingsbolaget Starbreeze redovisar ökande omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten ökade.

Omsättningen steg 8,0 procent till 33,6 miljoner kronor (31,1). Payday stod för 32,4 miljoner, vilket motsvarar 96,4 procent av intäkterna.

Ebitda-resultatet blev 19,4 miljoner kronor (15,6), med en ebitda-marginal på 57,7 procent (50,2).

Rörelseresultatet blev 4,3 miljoner kronor (0,6), med en rörelsemarginal på 12,8 procent (1,9).

Resultatet före skatt var -12,3 miljoner kronor (-13,0). Resultatet efter skatt blev -16,8 miljoner kronor (-14,5).

- Vi har ett intensivt, inspirerande och roligt år framför oss där lanseringen av PAYDAY 3 är vår högsta prioritet. Samtidigt skall vi fortsätta att utveckla vårt eget IP, nästa stora spelutvecklingsprojekt ska komma på plats och vi ska fortsätta bygga Starbreeze i enlighet med vår strategi, skriver vd Tobias Sjögren som avslutar:

Vi ser att en kombination av spelutvecklingsprojekt från egna och licensierade IP:n, vår förläggarverksamhet och den potential som finns att ta varumärket PAYDAY bortom spel ska säkerställa en långsiktig och differentierad intäktsmodell och ta Starbreeze till nästa nivå.

Sedan bolaget avslöjat nästa titeln i Payday-serien, Payday 3, har denna klättrat på spelplattformen Steams globala önskelista för mest önskade spel.

Resultat per aktie hamnade på -0,02 kronor (-0,02).

Likvida medel uppgick till 108,2 miljoner kronor (128,6).

Starbreeze, MkrQ4-2022Q4-2021Förändring
Nettoomsättning33,631,18,0%
EBITDA19,415,624,4%
EBITDA-marginal57,7%50,2%
Rörelseresultat4,30,6616,7%
Rörelsemarginal12,8%1,9%
Resultat före skatt-12,3-13,0
Nettoresultat-16,8-14,5
Resultat per aktie, kronor-0,02-0,02
Likvida medel108,2128,6-15,9%
Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER