I jakt på viral tillväxt
Bolagets nya fokus på högvärdeskunder görs i jakten på vad man kallar för den ”virala brytpunkten”. Detta är punkten då varje ny användare som marknadsföringen lyckas förvärva leder till ytterligare en användare, genom exempelvis delat innehåll eller inbjudningar. När denna punkt är nådd avser bolaget kraftigt öka marknadsföringssatsningarna för att nå en exponentiell ökning av värdefulla användare. Det är viktigt att titta på strategin långsiktigt och den temporära minskningen i oktober ligger helt enligt plan i den större tillväxtstrategin. Vi har fortsatt högt förtroende för ledningens förmåga att leverera på den utsatta strategin.
Fortsatt uppsida på marknad med enorm potential
Roblox, giganten på spelmarknaden för voxelspel med över 150 miljoner spelare, ansökte nyligen om en notering och det talas om en värdering uppemot 8 miljarder dollar. Detta belyser den starka potential som finns inom spelbranschen och kan skapa mer intresse kring Adventure Box. Bolagets tjänst särskiljer sig distinkt från Roblox, i det att ingen nedladdning krävs då spelet streamas. I en bransch där framgång stavas viral spridning och låga trösklar för kundanskaffning är detta en stark USP för bolaget. Siffermässigt innebär kvartalet i stort inga större överraskningar, med fortsatt blygsam nettoomsättning (21 tkr) och ett nettoresultat på -4,1 miljoner kronor (0,2). Större tillväxt i omsättning förväntar vi oss från och med 2021. Finansiellt ser Adventure Box mer stabilt ut än på länge och utspädande emissioner ser inte ut att finnas på horisonten. Vi behåller våra tidigare satta prognoser och riktkursen i dagsläget på 11– 13 kr. Detta baseras på en DCF-värdering med 15 procents diskonteringsränta och 3 procents evighetstillväxt. När Adventure Box bevisar sin förmåga att kraftigt öka nettoomsättningen så ser potentialen god ut för större uppjusteringar.
Analys 20201120