Roblox följer en mängd spelföretag som har gått till börsen under de senaste åren, och fler väntas noteras under 2021.
- Det är en spännande tid för spelindustrin, som är full av noteringar och M&A-aktivitet. Det bör dock råda en viss försiktighet över hur många av dessa affärer som kommer bli framgångsrika, säger Chapple till Finwire.
Han tillägger dock att Roblox har uppvisat stark tillväxt under det senaste året.
Mobilappen har via plattformarna Apple App Store och Google Play genererat totalt 2,5 miljarder dollar i intäkter från spelarköp under sin livstid, enligt estimat från Sensor Tower. Coronapandemin har medfört ett uppsving och 1,2 miljarder dollar genererades enbart under 2020, enligt analystjänsten.
Sett till fördelningen av intäkter är titeln mest populär i USA, som står för cirka 65 procent av de mobila livstidsintäkterna.
Även i Sverige utgör Roblox en av de mest lönsamma apparna, om man får tro Sensor Tower.
- Under de senaste åren har Roblox exekverat fantastiskt på sin strategi att möjliggöra stora mängder användarskapat innehåll, crossplay-stöd och en plats där man kan ansluta till andra. Om du tittar på var marknaden är idag är detta några av de trender som förläggare följer och där ligger Roblox i framkant, förklarar Craig Chapple.
Han påpekar att Roblox har lyckats skapa ett ekosystem där spelare kan skapa innehåll och tjäna pengar på olika sätt. Det är en seriös affärsverksamhet för många användare, menar strategen.
Enligt prospektet betalade Roblox ut 328,7 miljoner dollar till utvecklare under förra året, vilket var en ökning på nästan 200 procent från 2019. Roblox har för uttalad avsikt att fortsätta med stora utbetalningar till sina innehållskreatörer också i framtiden.
Strategen ser vissa utmaningar för Roblox framgent, kopplat till användarbasen och konkurrensbilden.
- En av de största utmaningarna kommer vara att höja medelåldern på sin spelarbas, som i hög grad är vriden mot yngre användare. Men bolaget gör redan framsteg här, poängterar Chapple.
Enligt Roblox själva är över hälften av deras över 30 miljoner dagligt aktiva användare, DAU, yngre än 13 år.
En annan utmaning är konkurrenter som Fortnite, vilka bygger ut "metaverse"-liknande upplevelser och som har en äldre spelarbas.
Sensor Tower-strategen spår dock ljusa tider för Roblox om det kan fortsätta på samma spår.
- Såhär långt har Roblox byggt en solid grund och 2020 var ett toppenår för titeln. Bolaget är i en väldigt bra position att bygga vidare på det, avslutar Craig Chapple.