Den svenska spelmarknaden är minst sagt högaktuell och det var med viss förundran jag hörde Flexion Mobiles VD yttra frasen: ”Content is king but distribution is God”. Vad åsyftade Jens Lauritzson med detta och hur avser Flexion kapitalisera på det uttalandet? Jag bestämde mig för att packa väskan och resa till bolagets hemvist i stadsdelen Chelsea, London.
Den globala spelmarknaden fortsätter sin kraftiga tillväxt och beräknas växa till ett totalt värde om 143 miljarder dollar år 2020. Cirka hälften av de totala intäkterna, 72,3 miljarder dollar, kommer att genereras på mobila enheter i egenskap av smartphone och tablet [1]. Flexion Mobile har skapat en unik och beprövad distributionsmodell på en öppen marknad där spel inte är knutna till individuella app-stores eller distributionskanaler.
Lösningen på en defragmenterad marknad
Distribution av spel börjar bli allt mer komplicerat och fragmenterat i takt med att operativsystemet Android fortsätts att utvecklas. Som app-utvecklare finns idag flera möjligheter att distribuera och sprida sitt spel utöver Google Play. I många utvecklingsländer och tillväxtmarknader som Kina ser vi hur alternativ till Google Play utvecklas i kraftig takt: Huawei, Samsung, Amazon & Alibaba. För en storskalig lansering på samtliga plattformar behöver utvecklaren både modifiera källkod samt justera betallösningar som är kopplat till varje enskild plattform: en komplex och tidskrävande uppgift för utvecklaren som eftertraktar kort startbana till lansering.
Flexion Mobile erbjuder en helhetslösning för Android-utvecklaren. Med hjälp av en innovativ ”wrapper” paketeras och anpassas en befintlig app för massdistribution av samma version i flertalet nya kanaler med minimal eller ingen ansträngning från spelutvecklaren, vilket är en av Flexions viktigaste konkurrensfördelar.
Mobilspelsmarknaden omsätter ca 66 miljarder USD och växer med dryga 20% per ar. Android står för 50% av den totala omsättningen men 85% av alla nya mobila enheter. Det är en stor och kraftigt växande marknad. Konkurrensen för spelutvecklare är givetvis mördande och det kostar mycket pengar i marknadsföring för att synas bland de miljoner appar som finns. Jag antar att konkurrensen för Flexion Mobile är stor och att ni behöver slåss mot flertalet konkurrenter.
Jens, Hur ser konkurrenssituationen ut för Flexion Mobile?
- Vi har inga direkta konkurrenter idag men det finns bolag som konkurrerar inom vissa delsegment. Flexion erbjuder en helhetslösning och det gör oss unika. Dessutom har vi marknadsledande tekniska lösningar som vi håller på att patentera.
Ni har nyligen genomfört en framgångsrik finansieringsrunda där ni fyllde på kassan med ca 60 miljoner SEK. Hur har ni finansierat bolaget fram till dess?
- Bolaget startades för över 10 år sedan då vi utvecklade en fotbollsapp för live resultat. Den var mycket lönsam och har under 10 år hjälpt oss att finansiera investeringarna i det vi gör idag. Förutom det har vi gjort 2 mindre rundor och även fått 20 miljoner SEK i EU bidrag, detta i konkurrens med 6,000 andra bolag från hela Europa.
Från vänster: Jens Lauritzson Grundare, VD & styrelsemedlem. Per Lauritzson Grundare, styrelsemedlem & COO
Så kassan är nyligen påfylld, hur länge klarar ni er på den?
- Med dagens burn rate har vi pengar i ytterligare 5 år och vi ska investera pengarna i att skala upp vår affär.
- Flexion kan stoltsera med kunder så som Samsung och Amazon där bolagets distributions plattform är integrerat. I ett traditionellt spelbolag så lägger man alla ägg i samma korg, dvs man är beroende av att spelsläppen blir succéer. Uppsidan vid stora framgångar när man släpper ett spel är givetvis stora och intäkterna strömmar in vid en lyckad lansering. Om lanseringen blir dålig och de nya spelen inte tas emot väl av marknaden så blottar sig risken och nedsidan är betydande. Flexion särskiljer sig här då deras affärsmodell innefattar 100 tals speltitlar. Man sprider risken då det konstant är en stor ström av speltitlar som använder tjänsten.
Hur många speltitlar använder plattformen idag?
- Vi har flera hundra spel men vårt fokus är på större intäktsgenererande titlar och det är där vi ska expandera med hjälp av den finansiering vi rest.
Kan ni idag ange om ni har några större speltitlar som nyttjar er distributions platform?
- Vi jobbar med flera top 100 grossing titles redan och vårt fokus är nu att få fler till plattformen.
Kan du berätta lite om arbetet kring att rekrytera nya kunder?
- Vårt fokus är på top grossing spel och dessa når vi direkt genom egna säljare och agenter men även genom våra partners såsom Amazon, Samsung... Vår modell bygger på nätverks effekter och vi börjar se positiv effekt redan nu.
Hur ser intäktsmodellen ut och vilka marginaler förväntar ni er?
- Vi jobbar med en enkel revenue share modell och vara marginaler varierar beroende på titel och omsättning. Det innebär att efter att shoppen tagit sin cut så tar vi en cut av intäkten som går till spelutvecklaren. Detta innebär att spelutvecklaren tar en liten risk när de väljer att använda vår tjänst. De betalar oss om deras spel genererar intäkter i shopparna som vi tillhandahåller.
- Slutligen så kommer jag tillbaka till citat som Jens myntade vid en bolagspresentation. ”Content is king but distribution is gud”.
[widget_subscribe]
Vad menar ni med detta?
- Vi menar att distribution är idag den svåraste och dyraste delen av spelmarknadsföring. Det finns over 3 miljoner spel och appar i Google Play och det är mycket svårt och dyrt med marknadsföring. Det räcker alltså inte att ha ett bra spel om man inte kan nå nya kunder och det sker inte utan distribution.
Avslutningsvis, kan du ge våra aktieintresserade läsare din egen bild av varför det kan vara intressant att investera i Flexion just nu?
- För den som vill investera i spelmarknaden så är vi unika då man kan växa med marknaden och till och med snabbare genom Flexion utan att behöva ta stora risker förenade med direkta investeringar i enskilda spelbolag och titlar. Dessutom är vi first mover vilket gör det svårt för andra att hinna i kapp oss. Vi har dessutom finansiering färdig för dom närmaste åren.
Om Flexion Mobile
Flexion är den ledande “multi-channel” distributionsplattformen för Android-spel. Företaget arbetar med många av de bästa spelutvecklarna och förser dessa med distribution i kanaler såsom Amazon, Samsung, One Store, KDDI och Alibabas 9apps. Flexions patentsökta teknologi bygger på mjukvara som ompaketerar och förbättrar en existerande spelfil och därigenom tillåter distribution i nya kanaler med nya betalningstjänster utan extra anpassningar av spelutvecklaren. Flexion har sitt huvudkontor i London och gjorde i mars 2018 en kapitalanskaffning för att bland annat stärka försäljning och marknadsföring i bolaget.
[1] https://newzoo.com/solutions/standard/market-forecasts/global-games-market-report/