Ebitda-resultat blev 237 miljoner kronor (124), med en ebitda-marginal på 16,5 procent (13,6).
Justerat ebitda-resultat uppgick till 306 miljoner kronor (196), med en justerad ebitda-marginal på 21,3 procent (21,5). Förbättringen kommer från ett ökat vinstbidrag från gaming-vertikalen samtidigt som förlusterna minskade i esport-vertikalen.
Förlusten inom esport minskade till -33 miljoner kronor samtidigt som nettoomsättningen ökade med 55 procent. Att det blev en såpass stor ökning beror på att tredje kvartalet gynnats av lätta jämförelsetal med lägre omsättning jämfört med 2020, som bara innehöll två mindre Masters-utmaningar.
”Trots att det fjärde kvartalet fortfarande påverkas av den pågående pandemin är vi hoppfulla på en återgång till normalitet för esport under 2022”, skriver vd Maria Redin.
Rörelseresultatet blev 95 miljoner kronor (54), med en rörelsemarginal på 6,6 procent (5,9).
Resultatet före skatt var 73 miljoner kronor (49). Resultatet efter skatt blev 45 miljoner kronor (-11), och per aktie 0,39 kronor (-0,88).
MTG, Mkr | Q3-2021 | Q3-2020 | Förändring |
Nettoomsättning | 1 438 | 912 | 57,7% |
EBITDA | 237 | 124 | 91,1% |
EBITDA-marginal | 16,5% | 13,6% | |
EBITDA, justerat | 306 | 196 | 56,1% |
EBITDA-marginal, justerad | 21,3% | 21,5% | |
Rörelseresultat | 95 | 54 | 75,9% |
Rörelsemarginal | 6,6% | 5,9% | |
Resultat före skatt | 73 | 49 | 49,0% |
Nettoresultat | 45 | -11 | |
Resultat per aktie, kronor | 0,39 | -0,88 |