Omsättningen steg 75,1 procent till 494,8 miljoner kronor (282,6). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 517.
Intäkterna för kvartalet är framförallt hänförliga till Cities: Skylines, Crusader Kings III, Europa Universalis IV, Hearts of Iron IV och Stellaris.
Rörelseresultatet blev 187,7 miljoner kronor (93,1). Rörelsemarginalen var 37,9 procent (32,9).
Periodens nedskrivningar uppgår till 28,4 miljoner kronor (8,1), och avser ett ännu inte utannonserat spel utvecklat av tredje part där utvecklingen har avslutats.
"En viktig uppgift i vår verksamhet är att avgöra när vi ska fortsätta att utveckla ett spel för att tillvarata den långsiktiga potentialen vi ser i franchisen, och när det är bättre att lägga ned utveckling och istället allokera om resurserna till projekt som förväntas ge bättre avkastning", säger vd Ebba Ljungerud i rapporten med anledning av nedskrivningen.
Resultatet före skatt var 187,0 miljoner kronor (92,9).
Resultatet efter skatt blev 148,5 miljoner kronor (74), analytikerkonsensus 173.
Resultat per aktie hamnade på 1,40 kronor (0,70).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 213,0 miljoner kronor (73,4).
Likvida medel uppgick till 600,0 miljoner kronor (434,6).
"Årets tredje kvartal har för oss till stor del handlat om lanseringen av Crusader Kings III. Crusader Kings III är den tredje utgåvan av vår framgångsrika Grand Strategy-franchise med sin bas i en spelarstyrd tidsresa. När recensionsembargot släppte strax före lansering fick spelet 91/100 i ”Metacritic Score”, vilket är ett sammanfattningsbetyg av bransch- och spelmedias recensioner. Det är vårt högsta betyg någonsin och det är självklart oerhört positivt, men det som gör mig allra gladast är att spelet tagits emot med en sällan skådad entusiasm av våra spelare - de över 19 000 recensionerna på Steam och de över 1 000 000 sålda spelen talar sitt tydliga språk: Vi har skapat ett riktigt bra spel!", säger Ebba Ljungerud.
Av rapporten framgår också att Paradox använt sig av en mer framåtlutande avskrivningsmodell för Crusader Kings istället för linjär avskrivning.
"Under utvecklingsfasen av våra spel, såväl spel utvecklade av våra egna studios som spel utvecklade av våra externa partnerstudios, kapitaliserar vi utvecklingskostnaderna som sedan skrivs av under 18 månader från och med spelets lansering. För de spel vi lanserat hittills har vi tillämpat en linjär avskrivningsmodell genom vilken lika stora avskrivningar görs var och en av de 18 månaderna. För Crusader Kings III, tillämpar vi istället en degressiv avskrivningsmodell där vi skriver av 1/3 av spelets utvecklingskostnader redan under spelets lanseringsmånad, 1/3 jämnt fördelat under månad 2-6, och 1/3 jämnt fördelat under månad 7-18 efter spelets lansering. ", säger Paradox-chefen.
"Denna mer framåtlutade avskrivningsmodell stämmer bättre överens med hur vi förväntar oss att intäkterna från Crusader Kings III, och liknande spel vi planerar att lansera framöver, kommer vara fördelade. På kort sikt innebär avskrivningsmodellen att resultatet försämras jämfört med en linjär avskrivningsmodell, samtidigt som resultatet blir lika mycket bättre under den senare delen av avskrivningsperioden", säger Ebba Lungerud.
Hon säger också att bolaget i december lanserar ett nytt strategispel - Empire of Sin - som är utvecklat tillsammans med Romero Games.
Paradox, Mkr | Q3-2020 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q3-2019 | Förändring |
Nettoomsättning | 494,8 | 517 | -4,3% | 282,6 | 75,1% |
Rörelseresultat | 187,7 | 93,1 | 101,6% | ||
Rörelsemarginal | 37,9% | 32,9% | |||
Resultat före skatt | 187,0 | 92,9 | 101,3% | ||
Nettoresultat | 148,5 | 173 | -14,2% | 74 | 100,7% |
Resultat per aktie, kronor | 1,40 | 0,70 | 100,0% | ||
Kassaflöde från löpande verksamhet | 213,0 | 73,4 | 190,2% |