Bildkälla: Stockfoto

Roblox justerade ebitda lägre än väntat - aktien faller

Spelplattformen Roblox redovisar ökande omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. Det justerade ebitda-resultatet var i underkant i förhållande till förväntningarna och aktien rasar med runt 14 procent i förhandeln.

Omsättningen steg 1,6 procent till 517,7 miljoner dollar (509,3). De justerade intäkterna, net bookings, steg 10 procent till 701,7 miljoner dollar. Väntat var 683,3 miljoner.

Justerat ebitda-resultat uppgick till 50,9 miljoner dollar (135,7), väntat 59,6, med en justerad ebitda-marginal på 9,8 procent (26,6).

Resultat per aktie hamnade på -0,50 dollar (-0,13).

Genomsnittligt antal dagligt aktiva användare, DAU, steg 24 procent i årstakt till 58,8 miljoner. Det kan jämföras med 52,2 miljoner i andra kvartalet. Väntat var samtidigt 58,7 miljoner.

I oktober uppgick intäkterna till 184-187 miljoner dollar. De justerade intäkterna var 231-235 miljoner dollar medan DAU var 58,2 miljoner. I slutet av oktober förra året drabbades Roblox av en driftstörning under 72 timmar som påverkar jämförelsesiffrorna för månaden.

Roblox, MUSDQ3-2022KonsensusFörändring mot konsensusQ3-2021Förändring
Nettoomsättning517,7509,31,6%
EBITDA, justerat50,959,6-14,6%135,7-62,5%
Resultat per aktie, USD-0,50-0,13
Konsensusdata från Bloomberg
Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER