Bildkälla: Stockfoto

Serverproblem för Starbreeze i samband med Payday 3-premiär

Spelutvecklingsbolaget Starbreezes nysläppta spel Payday 3 hade drygt 924 000 unika användare (DAU) under de första timmarna efter lansering. Det framgår av ett pressmeddelande.

Samtidigt stötte man på problem när antalet spelare peakade. Enligt bolaget kunde inte matchmaking- och spelservrar skala tillräckligt för att möta efterfrågan. Det ledde till att spelet blev otillgängligt från cirka klockan 21.45 lokal svenskt tid.

Enligt Starbreeze har man tillbringat hela natten med partners och matchmaking- och spelserverleverantörer för att identifiera grundorsaken och återställa full funktionalitet för alla onlinetjänster. Trots att flera uppdateringar och patchar i serverinfrastrukturen rullats ut, fungerar matchmakingtjänsterna för närvarande fortfarande inte som avsett.

"Vi är förstås otroligt besvikna över att infrastrukturen inte höll som förväntat, och även om det är omöjligt att förbereda sig för alla eventualiteter så borde vi kunna göra det mycket bättre. Vi kommer att arbeta outtröttligt tills dess vi återställt alla tjänster och våra spelare kan spela vårt spel utan hinder", säger vd Tobias Sjögren.

Under de första timmarna efter lansering hade Payday 3 en topp på samtidiga användare (CCU) på alla plattformar om mer än 220 000.
Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER