Bildkälla: Stockfoto

ABG-analytiker ser förbättring för gamingsektorn nästa år, har två favoritcase

Gamingindustrin väntas se en gradvis förbättring under 2025 efter att ha plågats av ett överutbud i spåren av pandemin. Det uppger Simon Jönsson, analytiker på ABG Sundal Collier, i ett studiosamtal hos ABG Private Banking.

Enligt Jönsson kom pandemin att överhetta sektorn, och när den senare ebbade ut och efterfrågan svalnade, ledde det till att utbudet började skena.

“Det har lett till en tydlig obalans mellan utbud och efterfrågan”, säger Simon Jönsson.

Effekten har också varit att konkurrensen hårdnat mellan bolagen då spelare haft fler spel att välja mellan. Kräftgången för bolagen har återspeglats i värderingarna.

“Det är delvis rättvist, eftersom många förvärv har utvecklats svagt och resulterat i dålig avkastning. Men frågan är om nedvärderingen har blivit väl kraftig. Globala jämförelsebolag har nyligen fått uppvärderingar, särskilt vissa större aktörer som presterat väl. De nordiska bolagen handlas nu med rabatt, vilket dock delvis är rimligt givet deras större exponering mot mobilspel”, säger Simon Jönsson.

Han tar också upp två favoritcase inom sektorn - MTG och Embracer. Det förstnämnda till följd av en låg värdering och en organisk tillväxt som väntas förbättras kraftigt framöver. “MTG:s betydligt högre vinsttillväxt motiverar en högre multipel”, säger Jönsson.

Värderingen är också skälet till varför Embracer gillas. Efter särnoteringen av Asmodee väntas bolaget handlas till 5-6 gånger vinsten, vilket är en “omotiverad rabatt” jämfört med andra nordiska bolag.

“Embracer har bättre tillväxtmöjligheter än exempelvis mobilspelsbolagen, och vi ser stor potential för förbättrat kassaflöde under 2025, särskilt i samband med lanseringen av storspelet Kingdom Come Deliverance II”, säger Simon Jönsson.
Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER